Tajuk
Artikel: Teaching Creatively and Teaching for Creativity
Penulis:
David J. Brinkman
Tahun:
2010
D.O.I:
10.1080/10632910903455785
Nama: Chamil Arkhasa Nikko Bin Mazlan
No. Matrik: M20142001439
Nukilan
dari artikel ini mengenai ulasan secara ringkas idea tentang kreativiti dan
metod pedagogi dalam pendidikan muzik secara kreatif serta mendidik pelajar
untuk menjadi seorang yang kreatif. Menurut David J. Brinkman, fokus utama
beliau adalah persediaan cikgu muzik berkaitan mengajar secara kreatif dan
mengajar untuk kreativiti. Dalam realisasikan matlamat melahirkan cikgu yang
baik dan berketerampilan untuk masa depan.
Namun
apakah kriteria cikgu yang baik dan berketerampilan? Semua ketahui bahawa cikgu
yang berketerampilan dan baik mestilah mengasimilisasikan bakat dalam muzik dan
bakat dalam pengajar. Kriteria yang menyatukan kedua elemen ini adalah konsep
kreativiti. Seorang cikgu yang kreatif dapat memberikan motivasi, menjadi
inspirasi dan membentuk pelajar yang dapat menghadapi pelbagai tahap dalam
penglibatan sebagai pemuzik seperti persembahan, pendengar, pengkritik,
penggubah, konduktor, pengarah, improviser
dan penerbit. Kreativiti merupakan satu konsep yang samar-samar, memerlukan
kajian dan pertimbangan bagaimana kreativiti ini dapat berfungsi dalam dimensi
pendidikan muzik. David J. Brinkman menyatakan bahawa mudah itu kita memikirkan
apa yang telah kita ketahui mengenai kreativiti, seperti proses kreativiti dan
pencipta.
Beberapa
ideologi mengenai kreativiti yang dibahaskan:
1) Perbezaan
kreativiti antara Big C dan little c.
Pencipta
dari Big C adalah pengubah lagu yang
dijadikan model dalam pembelajaran muzik. Dimana pemuzik cuba menjadi kreatif
dengan membandingkan dengan pengubah seperti Bach, Mozart, Beethovan dan
sebagainya. Berlainan dengan little c
atau dikenali sebagai kreativiti yang biasa, setiap individu boleh menjadi
kreatif dengan cara yang berbeza seperti menggunakan rempah ratus yang baru
dalam resipi yang lama, gubahan bunga, menggunakan analogi yang baru untuk
mengajar frasa legato, interpretasi baru kepada lagu yang biasa didengari atau
melodi yang mempunyai pergerakan kord atau jeda yang baru.
2) Personaliti
juga berkaitan dengan kreativiti individual, seperti kesanggupan dalam menghadapi
risiko, bertoleransi, bermotivasi, deria lucu serta kegigihan.
3) Kreativiti memerlukan masa untuk
diimplikasikan.
4) Strukturkan
pendidikan atau kerja dengan memasukkan peluang, motivasi dan ganjaran kepada
aktiviti kreatif. Dari David J. Brinkman, menyatakan bahawa Amabile menyatakan
kreativiti di tempat kerja sebagai fungsi untuk tiga komponen: kepakaran,
kemahiran berfikir secara kreatif dan motivasi. Kreativiti berlaku bila
kepakaran, kemahiran berfikir secara kreatif dan motivasi saling bertindih.
5) Untuk
mendorong seseorang menjadi lebih kreatif dengan hasil dari pemikiran yang
kreatif boleh menjadi sesuatu yang mustahil bila kita mendorong mereka untuk
menjadi seperti Einstein atau Beethoven. Namun kita boleh mendidik mereka
dengan menggunakan pendekatan kreativiti dalam pemikiran pada tempat kerja atau
dalam proses pembelajaran.
Dengan
memberikan pendedahan model teknik untuk menghasilkan idea, untuk menjadi peka
pada personaliti dalam mendorong ekspresi kreatif dan keberanian menghadapi
risiko. Selain itu menstrukturkan pembelajaran dan situasi kreatif agar pelajar
dapat memahami nilai dalam mencernakan sesebuah idea.
Antara
aktiviti yang disertai oleh mahasiswa yang mendorong kreativiti seperti:
i)
Kelas teori komposisi dan latihan
ii)
Kugiran jazz dan koir jazz dengan
mengaplikasikan improvisasi
iii)
Kelas improvisasi
iv)
Kelas komposisi
Setiap
aktiviti yang dinyatakan di atas ini merupakan permulaan yang baik, namun
begitu, tidak semua pelajar dapat dorongan kreativiti ini. Selalunya cikgu
hanya fokus pada penggubah dan performer jazz, setelah beberapa pengalaman,
cikgu akan meninggalkan pelajar untuk berdikari. Kita boleh membentuk model
kreativiti dari persembahan, gubahan, pengarahan dan penulisan, namun tidak
bermaksud akan mempengaruhi pelajar untuk menjadi kreatif. Dalam pendidikan
muzik, perlu dititik beratkan peluang kepada pelajar untuk merasai kegembiraan
dari aktiviti kreatif dalam muzik. Seperti pendekatan Orff yang digunakan di
sekolah rendah, ini membantu menghubungkan muzikaliti kreativiti mereka dalam
belajar.
Contoh
dengan menggunakan sajak yang biasa dibaca dan menambah dengan pergerakan badan
(body percussion), instrumental dalam
mencipta komposisi muzikal. Matlamatnya adalah untuk pelajar menerokai proses
kreatif. Selalunya yang banyak diketengahkan adalah isu untuk menjadi persaingan
kugiran yang baik, dari segi persembahan, koir yang mahupun konduktor orkestra,
disebabkan dengan dogma yang tertanam ini menyebabkan kreativiti terabai.
Kebanyakkan
guru besar mahupun ketua ensemble hanya mengfokuskan untuk mengajar pelajar
menjadi satu acuan yang sama. Matlamat ini bagus dalam menghasilkan nilai artistik
dan persembahan yang baik, namun untuk pendekatan kreativiti, memerlukan kita
berfikir bahawa setiap pelajar berlainan antara satu sama lain, bukanlah “one size fit for all”. Kreativiti
merupakan satu keperibadian yang mesti dibentuk kepada pelapis cikgu, tujuannya
untuk membangun orientasi dan teknik untuk menggunakan cara yang baru, bukan
hanya cara yang digunakan secara turun temurun. Bagaimana kita menerangkan not
krochet bertitik dan 8th not dengan cara yang baru? Bagaimanakah
kita dapat membuat kejutan pada penonton yang menghadiri konsert yang kita
anjurkan? Apakah kaedah yang efektif untuk dalam teknik gesekan bow pada alat
muzik cello?
Selain
menarik minat cikgu untuk mendalami subjek yang diajar dan menarik minat
pelajar dalam pembelajaran sememangnya memerlukan pendekatan pembelajaran dan
pengajaran yang kreatif. Matlamat yang sama digunakan namun dengan kaedah yang
lebih segar, dan tinggalkan ruang untuk matlamat yang tidak dirancang dan
situasi yang tidak dijangkakan. Menggunakan analogi dalam menjelaskan sesuatu,
seperti staccato – ibarat seperti bunyi popcorn yang sedang meletup atau
berjalan dengan berkaki ayam pada lantai yang panas membara. Memberikan analogi
yang mungkin mereka fahami, bila pelajar mengetahui apa yang diajar sebelum
seorang cikgu menghuraikan, ia adalah masa untuk berfikir secara kreatif. Untuk
proses ini berlaku, sebuah struktur perlu wujud agar cikgu dapat menggunakan
kepakaran yang ada, menyediakan ganjaran sebagai satu motivasi kepada pelajar,
serta memikiran kaedah untuk mencerna kreativiti. David
J. Brinkman menyatakan bahawa contoh model Amabile boleh digunakan dalam
pengajaran dan juga dalam perniagaan:
1) Kepakaran
Dalam
pendidikan muzik, terdapat beberapa set kemahiran yang diperlukan untuk menjadi
seorang cikgu yang berketerampilan seperti kemahiran muzikaliti, pedogogikal,
perancangan, penilaian, pengurusan bilik darjah atau kelas dan pentadbiran.
2) Motivasi
Amabile
menyatakan bahawa cara perniagaan atau institusi pengajian boleh mematikan daya
kreativiti. Sebagai contoh, tidak memberikan penekanan dengan cetusan idea yang
baru bagi situasi pekerjaan mahupun pembelajaran. Sokongan untuk daya
kreativiti dari pihak pentadbiran mahupun rakan sekerja amatlah membantu, namun
motivasi ini seolah tidak intrinsik samada dari diri sendiri mahupun
persekitaran.
3) Kemahiran
Berfikir Secara Kreatif
Dalam
proses memupuk personaliti dan proses kreativiti, kita boleh mempelajari
bagaimana untuk menjadi lebih kreatif. Gagasan dari individual yang kreatif
mampu mendorong seseorang untuk membentuk kemahiran tersebut. Kita sewajarnya
memberikan peluang untuk diri sendiri untuk melahirkan buah fikiran, sama-sama
mengupas idea, walaupun mungkin gagasan yang tercetus tidak masuk akal mahupun
tidak berguna, namun melatih diri menjadi seorang yang mempunyai pemikiran
mencapah dapat membantu menjadikan kita seorang yang kreatif.
Ramai
pendidik yang hanya menekankan isu seperti cara didikan yang baik dan hanya
dilihat dari kejayaan dalam muzikal, namun untuk mengajar seseorang menjadi
lebih kreatif merupakan satu langkah yang sering diabaikan. Selain mendidik
agar memperolehi kejayaan yang dilihat dalam pencapai muzik, pelajar juga boleh
di didik agar menjadi lebih kreatif. Ini sepatutnya menjadi matlamat kepada
polisi pendidikan dan juga dalam bidang pengajaran dan pembelajaran. Bayangkan
ensemble di sekolah menengah yang mempunyai tiga puluh orang murid yang bermain
alat muzik, dimana instrumentasi tidak seimbang disebabkan kekurangan pemain
trumpet dan terlalu ramai yang bermain alat perkusi. Dalam situasi ini, cikgu
atau ketua ensemble boleh mencari solusi kepada permasalahan yang berlaku:
a) Menulis
semula bahagian trumpet kepada alat muzik lain agar dapat selaraskan bahagian
trumpet.
b) Mengubah
dan menyusun semula repertoire baru yang dapat disesuaikan dengan keadaan yang
dihadapi.
c) Menukar
permain perkusi kepada alat muzik trumpet.
d) Mengubah
ensemble kepada penggunaan alat muzik perkusi atau lagu yang tidak menggunakan
instrument trumpet seperti menukar kepada tema Caribbean yang mana majoriti
memainkan alat muzik seperti steel drums,
gitar dan junk percussions.
e) Mencari
pekerjaan baru.
Senarai
di atas menunjukan beberapa solusi yang dihadapi oleh cikgu dalam konteks
pendidikan. Kesannya, beliau mengajar secara kreatif, mempunyai motivasi dengan
meningkatkan keperluan muzikal dan pencapaian pelajar, akhir sekali, kepakaran
dalam pendidikan muzik dan berpengetahuan dalam proses kreativiti beliau.
Walaupun contoh digunakan di sekolah menengah, namun konseptual itu boleh
diaplikasikan juga dalam peringkat pendidikan tertiari.
Langkah
seterusnya adalah pertimbangan bagaimana situasi itu boleh digunakan untuk
mengajar kreativiti pelajar. Untuk mendorong kreativiti pelajar, cikgu
sepatutnya melibatkan pelajar dalam menyelesaikan masalah.
1) Mengariskan
permasalahan tersebut kepada pelajar. Kemungkinan proses ini akan memakan
sedikit masa. Adakah pelajar ketahui bahawa kumpulan mereka tidak seimbang?
Dari segi bunyi, melodi, harmoni, literature, harapan sekolah (guru, ibubapa)?
2) Mengemukakan
pencerahan kepada pelajar untuk menyelesaikan masalah yang sedang dihadapi
dengan beberapa cetusan idea bagi permasalahan yang berlaku.
3) Bantu
mereka dengan solusi yang dinyatakan. Jika idea mereka adalah dengan menggubah
cara baru, maka mereka perlukan kemahiran yang melibatkan notasi. Dan ini
membantu pelajar untuk cetusan idea yang baru tanpa disedari.
4)Menyelesaikan
masalah dengan menggunakan cara yang pelajar suarakan. Pelajar perlu membentuk
kepakaran, motivasi, dan kemahiran pemikiran kreatif. Tugas seorang cikgu
adalah untuk memantau pelajar dalam proses ini.
Dari
David J. Brinkman (2010), Sternberg (1988) mengatakan bahawa seorang yang
kreatif mempunyai tiga gabungan: intelek, stail intelektual dan personaliti.
Seorang yang kreatif mampu mengenali dan memahami masalah dan mengemukakan
dengan stimulasikan kepada tindakan. Mereka mempunyai sifat ingin tahu,
toleransi, sanggup untuk menghadapi onak dan liku, penuh dengan motivasi,
berkeupayaan dan berkemampuan. Hubungkait antara kreativiti dan pengajaran
adalah bersifat semulajadi, dan tidak boleh mengelak untuk memberi panduan
dalam melengkapkan pendidik sedia ada dan bakal pendidik dengan kemahiran
berfikir secara kreatif dan mengajar dengan kreativiti. Para
pendidik baru perlu menghadapi isu dalam kurikulum, penjadulan, polisi, bakat
dan seni, imaginasi dan beberapa isu dari evolusi peredaran zaman. David J.
Brinkman juga mencadangkan beberapa polisi dalam menambahbaik kreativiti dalam
pendidikan muzik:
1) Memberi
sokongan dan dorongan kepada cikgu untuk mengajar secara kreatif dan mengajar
kreativiti kepada pelajar. Didik cikgu dan berikan ganjaran sebagai motivasi
bagi mereka yang mengajar secara kreatif dan memelihari kreativiti. Dari teori
David J. Brinkman, dengan memberikan ganjaran, pelajar akan lebih rasa dihargai
sekaligus meningkatkan motivasi dirinya untuk menjadi lebih kreatif.
2) Kecantikan
dalam seni mempunyai kepelbagaian jawapan. Mengubah tanggapan kita bahawa
segala ujian yang diseragamkan dapat menjawap semua persoalan dalam pendidikan.
3)Meneroka
aspek kreativiti dalam pendidikan, agar semua jenis peringkat pendidikan muzik
dapat melahirkan seorang cikgu yang kreatif untuk masa akan datang. Pelajar
memerlukan kepakaran dalam muzik dan pengajaran, motivasi dalam membangun
kurikulum yang baru dan lebih menyeronokkan, metod dan pendekatan serta
pemahaman yang holistic mengenai proses kreativiti dari sebahagian amalan biasa
yang diamalkan.
No comments:
Post a Comment